Challenger 240 / Chausson 660

 

 

Vorige maand vonden jullie al de nieuwe Challenger Combo X150 hier besproken en haar zustermerk, maar deze maand zetten we de tendens verder !

Nu doet Challenger en Chausson het weer !  Ze lanceren een nieuwe halfintegraal waarbij ze de garage terug heruitvinden met daarbij enkele innovatieve nieuwigheden.
Challenger lanceert hiervoor model 240, terwijl zustermodel Chausson hiervoor de 660 gebruikt. 
Beiden zijn quasi identiek, op enkele interieur accenten na en kleine details.   Het basisvoertuig is de Ford Transit en deze mobilhome heeft een lengte van 6.99 m, beschikt over een automaat en 170 PK .

Wat is er nu zo bijzonder aan dit nieuwe model ... Innovatie :-)   
Er is vooreerst een zithoek waar je met 8 (!) personen kan plaatsnemen.  Hiervoor heb je een lange L-zit, 2 cabinezetels en 2 verplaatsbare 1-zit elementen om magnetisch vast te zetten.   Daarenboven is er een TV kast voorzien waar de TV in verdwijnt .. je kan hier samen met je maten naar de voetbal zien ... alle alle Belgen , sjotten naar die goal !    Boven deze zitruimte bevindt zich een elektrisch paviljoenbed (1.90. x 1.6 m) dat mooi past tss de zetel en de kast.   
De tafel heeft 4 delen en kan je dus klein/groot maken en ook hoger/lager zetten.  Er is ook een kleine ladder voorzien voor het bed. 

De keuken is zeer comfortabel met extra werkruimte, genoeg opbergmogelijkheden en heeft een koelkast op "grijphoogte" zoals men dat in het vakjargon noemt.  
Dan is er de plexiwand tss keuken en salon, een innovatie in de mobilhome wereld, die het "loft" gevoel oproept.
De natte cel heeft de gekende draaiwand, waardoor je dus kan douchen zonder alles nat te maken.  Dat principe is nog terug te vinden bij andere dealers.

En dan komt de verrassing en het meest innovatieve ... de garage .  Wat is hier zo speciaal ?  Wel, deze heeft een volwaardige aparte woonceldeur met elektrische opstap.   Het kan gebruikt worden om fietsen te stallen, maar is multifunctioneel: voorraadkamer, hondenslaapplaats, kleedruimte, wasruimte, ...   zeer flexibel naargelang je noden.  Er zijn ook opbergplanken voorzien , maar deze vind ik minder handig gemaakt:  Hier zijn wat rekkers voorzien in verticale stand, maar met teveel vrije ruimte tussen.  Ik ben quasi zeker dat tijdens het rijden los gerief gaat tussenvallen.   een opbergdoos of mand zal je nodig hebben. 
Waarom heeft men hier niet  het reksysteem genomen heeft zoals bij de Beachy Van (Hobby) i.c.m met lichte manden om gerief in te leggen ?  Ik heb ter illustratie beiden hieronder naast mekaar gezet.   

Er is ook een voorraadkast aanwezig vlakbij de 2de toegangsdeur, die je kan inklappen als je ze niet gebruikt ... innovatie ten top hier in dit model ... het stopt gewoonweg niet !

Ik ben zeker onder de indruk van dit model en vooral van de creativiteit van de mobilhome fabrikanten:   Challenger / Chausson met plexiwand en dubbel ingang, een opblaasbare alkloof van Burstner, back to basic met de beachy van door Hobby, voertuig van de toekomst van Hymer,   het is duidelijk dat de fabrikanten op zoek zijn naar nieuwe zaken en durven te ondernemen met visie.   We kunnen dit alleen maar toejuichen ! 

opbergsysteem challenger met opgeklapte / ingeklapte voorraadkast  

ter vergelijking:  opbergsysteem met rekkers en manden in Beachy Van Hobby