Ford Nugget Custom "Vanomobil versus Ford"

 

Eind december zag ik via Facebook reclame van Vanomobil voor een compact kampeermodel dat aangeboden werd:
de Ford Nugget Custom versie 185 PK AUT met vast dak. 

Deze trok mijn aandacht, want dergelijke campermodellen (zoals ook Campster, Clever,  Burstner copa,  Westfalia Kepler one, Mercedes Marco polo,...) liggen goed in de markt, ondanks ik persoonlijk vind dat hun prijs wel wat hoog ligt (55.000 - 70.000 EUR)  ivgl met een buscamper of mobilhome.
En bovendien heb ik in de meeste van deze modellen geen vast toilet gezien, wat bij mij een basis is maar deze Ford met vast dak heeft er eentje ter beschikking.
Bovendien is deze een veelzijdig kampeervoertuig en in combi met woon-werkverkeer te gebruiken. 
Het grote voordeel is dat je maar 1x verzekering dient te betalen, verkeersbelasting, banden, pechverhelping en motoronderhoud als "2 in 1 wagen".
Nadeel is dat je uiteraard om te gaan winkelen/parkeren dus ook met deze grote wagen rondrijdt en niet zomaar Antwerpen of Mechelen centrum induikt op zoek nr parking.

Nadat ik de aanbieding van Vanomobil bekeken had,  stak ik eens mijn licht op bij een plaatselijke Ford dealer, questie van de markt te verkennen.
Groot was mijn verbazing toen ik de prijslijst en configuratie kreeg en daar opmerkte dat Ford hun model duizenden euro's goedkoper aanbiedt.
Bij Vanomobil zie je de prijs van 57500 EUR,  bij de Ford garage is dit 53920 EUR voor  eenzelfde model Nugget vast dak, 185 PK AUT

Betekent dus een verschil van 3580 EUR, dat is niet niks he … Ik heb dan ook de verantwoordelijke van Vanomobil hiervan op de hoogte gebracht en ook zij waren verrast en gingen hierover in gesprek gaan met Westfalia/Ford.   Misschien moet ik mij bij Vanomobil toch eens aanbieden als prijsadviseur of commissie vragen ;-)
Uiteraard moet je appelen met appelen vergelijken en heb ik deze Ford Nugget editie "Vanomobil" en editie "Ford" toch maar eens tegen het licht gehouden en
2 verschillen gevonden: 

 ° Qua kampeervoertuig is alles identiek tss beiden,  echter zit er bij Vanomobil ook een starterspak bij (WC product,  elektriciteitskabel, ...) 
°  Het Vanomobil voertuig heeft ook een nieuwe technologie:  Pre-Collision Assist met Pedestrian Detection

Voor de rest zie ik geen merkbare verschillen in opties qua airco, trekhaak, metaalkleur, blind spot , ESP, … en zowel bij Vanomobil als bij Ford zijn luifel en fietsendrager een optie.


Als consument is die Pre-collision assist en starterspak mij alvast geen 3580 EUR waard en zou ik , als potentiële klant,  mij dus naar Ford (kunnen begeven om dit model te kopen.    Maar zeker niet onbelangrijk  zijn ook zaken zoals afleveringstermijn, service, uitleg bij afhalen, naverkoop service  die het verschil kunnen maken tss Ford dealer (beperkte concessiehouders voor de Nugget) en Vanomobil in dit geval.